باربری ها خدمات متفاوتی را ارائه می دهند. با توجه به خدماتی که دریافت می کنید، باید هزینه آن را نیز بپردازید البته باید در جریان باشید علل گوناگونی در تعیین این نرخ دخالت دارد.

باید هزینه باربری را به روز حساب کرد زیرا شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها به طور مداوم بر روی نرخ حمل و باربری تاثیر می گذارد و منجر به تغییر آن می شود.

لذا به بررسی عوامل موثر که باید برای آگاهی از نحوه محاسبه هزینه باربری بین شهری در نظر گرفته شود می پردازیم تا به طور نسبی از جریان این فرآیند مطلع شوید.

مهم ترین سوالی که در روش  باربری بین شهری  برای صاحبان بار وجود دارد این است که هزینه باربری بین شهری چکونه محاسبه می شود؟ چقدر باید برای حمل بار خود هزینه کنند؟ دو دسته افراد وجود دارند دسته اول کسانی هستند که کیفیت خدمات باربری برایشان مهم است و هزینه آن اهمیتی ندارد.

اما دسته دیگر بر عکس دسته اول هزینه حمل برایشان بیشتر از کیفیت آن اهمیت دارد. اما منطقی است که باید بین دو عامل قیمت و کیفیت خدمات باربری تعادل ایجاد کرد و دانست که گران یا ارزان بودن کرایه و هزینه حمل بار دلیل بر با کیفیت بودن آن نیست.

فاصله بین مبدا تا مقصد

در باربری بین شهری مسافتی که خودرو باید طی کند در نظر گرفته می شود. مسیری که بار از مبدا تا مقصد حمل می شود بر اساس دوری یا نزدیکی نرخ کرایه متفاوتی دارند. علت آن هم این است که سوخت بیشتری نیاز دارد یا ممکن است تجهیزات اضافی لازم باشد.

به همین دلیل کارشناسان بر اساس طول مسیر باربری قیمت را تعیین می کنند و به شما اعلام می کنند. شاید این سوال مطرح شود مسافت در محاسبه هزینه باربری بین شهری چه تاثیری دارد؟ هر چه مسافت از مبدا تا مقصد بیشتر باشد کرایه و هزینه حمل به دلیل مصرف بیشتر سوخت بالا می رود.

نوع خودروی باربری

خودرو های حمل بار تنوع  زیادی دارند که هر کدام برای جابه جایی نوع خاصی از بار طراحی شده است. متناسب با وزن بار و مسیری که باید پیمایش شود (بر اساس کیلومتر) هزینه حمل بار مشخص می گردد.

طبیعی است کرایه خودرویی که 2 تن را جابه جا می کند کمتر از خودرویی باشد که 20 تن را حمل می کند. انتخاب نوع کامیون از وظایف کارشناسان حمل است که آموزش های لازم را دیده اند.

ماشین هایی که برای باربری مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از نیسان، کفی، بغلدار، ترانزیت، خاور 608، خاور 808، تک، جفت، روباز و مسقف است.

مشخصات خودروها حمل بار به شهرستان که برای محاسبه هزینه باربری بین شهری در نظر می گیرند از این قبیل اند:

نیسان: توانایی حمل بار تا 1.8 را دارد. در باربری بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کفی: توانایی حمل بار تا 23 تن را دارد و برای ارسال بارهایی با ارتفاع غیر استاندارد کاربرد دارد.

بغلدار: توانایی حمل بار تا 23 تن را دارد و مناسب برای حمل بارهایی است که بسته بندی شده اند.

ترانزیت چادری: توانایی حمل بار تا 24 تن را دارد و برای حمل بارهای حساس از آن استفاده می گردد.

تک و جفت: توانایی حمل بار به تربیت 10 تن و 15 تن را دارند.

در احتساب هزینه باربری بین شهری خودروی حمل نیز موثر و دخیل است زیرا کرایه هر ماشین حمل مناسب با وزن باری است که ارسال می کند.

کمیسیون باربری

باربری در ازای خدماتی که برای حمل بار به شهرستان ها ارائه می دهد مبلغی را به عنوان کمیسیون یا دستمزد دریافت می کند. به عبارتی صاحب بار تعهدات خدماتی باربری تهران به شهرستان را خریداری می کند.

درصد کمیسیون باربری ها مشخص است و از طرف اتحادیه میزان آن معین می شود. این درصد نیز به هزینه حمل اضافه می شود و قبل از پرداخت هزینه به راننده از طرف شرکت حمل بار کسر می شود.

حق بیمه

باربری ها از طرف اتحادیه الزام دارند که در باربری بین شهری اقدام به بیمه کردن محموله های ارسالی کنند. تا اگر در حین باربری خسارتی وارد شد اقدام به جبران آن نمایند. بیمه نامه نوعی سند است که با در دست داشتن آن می توان به شرکت حمل یا شرکت بیمه مراجعه کرد.

پس بررسی و در صورت صحت ادعاها بیمه باید مطابق با آنچه در بندهای قرارداد ذکر شده است خسارات را تامین کند. حق بیمه برابر با ارزش محموله و بار شما معین می شود و به هزینه باربری بین شهری اضافه می گردد. مجموعا به مشتری اعلام و یکجا دریافت می شود.

چه روش هایی برای محاسبه هزینه بین شهری استفاده می شود؟

در ابتدا باید یادآوری کنیم که هزینه باربری و کرایه کامیون ها توسط اتحادیه باربری معین می شود. سپس به شرکت های حمل ابلاغ شده و باربری ها باید مطابق آن کرایه را دریافت کنند.

این قیمت ثابت نیست و دستخوش تعییرات است. پس باید به روز قیمت ها استعلام تا دقیق اطلاع داده شود. عوامل بسیاری بر روی نرخ باربری تاثیر گذار است که در جای خود شرح داده شده است.

محاسبه هزینه باربری و کرایه مناسب با تن بر کیلومتر

فاکتور مهمی که برای قیمت گذاری در خصوص کرایه در نظر گرفته می شود، وزن بار و مسافت از مبدا تا مقصد است. این دو عامل نقش به سزایی برای انتخاب خودروی باربری دارند.

البته قابل ذکر است که این نحوه محاسبه هزینه باربری بین شهری، صرفا کف هزینه و کرایه را مشخص می کند. قیمت نهایی با جمیع عوامل موثر دیگر تعیین می گردد.

محاسبه هزینه باربری و کرایه طبق توافقات و مذاکره:

ماده 10 قانون مدنی که اذعان دارد: قرار داد های خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. با توجه به این ماده قانونی می توان با توافق هزینه و کرایه باربری را معین کرد.

لذا اگر با راننده میزان کرایه مذاکره شود نافذ و معتبر است و می توان به آن استناد کرد. در مواردی که بار خاص است مانند بار های ترافیکی، که میزان کرایه آن ها زیاد است، محاسبه هزینه باربری بین شهری صرفا با توافق راننده ها باید صورت بگیرد. برای استعلام هزینه باربری سریع ترین راه این است که با کارشناسان حمل بار تماس بگیرید.